Marnix is bewoner op de bovenste verdieping van Farmfabriek. Voor hem is er geen scheiding tussen kunst en leven.
Zijn werk groeit vanuit de manier waarop hij de wereld op zich heen beleeft. De mens houdt hem bezig en dat zie je in zijn beelden. Het figuratieve, zowel in zijn tekeningen als in zijn sculpturen, is toonaangevend.
Hij laat zich verder inspireren door archeologie en geologie die hem het vermogen geven tijd en verleden opnieuw samen te stellen.
Zijn keramische beelden evoleerden van antropomorfe, veelal primaire vormen in aardewerk naar met attributen beladen figuren. De attributen zijn dikwijls herinneringen aan reizen, zoals de rode zijde van Japanse kimono’s die hij om zijn werk te omwikkelen. Ook vroeger vervaardigde kleine beeldjes, was, doeken, takken, teer, hout en stenen worden na het bakken aan het beeld toegevoegd.
Zo worden zijn figuren letterlijk dragers van tijd.
Hij stelde jaren lang zijn werk voor in Interior Art Gallery Brugge bij Theo Wijnhoven en had tentoonstellingen in binnen en buitenland zoals Kortrijk, Brussel, Essen, Heidelberg, Darmstadt, Faenza.
Hij werkte ook verschillende malen als kunstenaar in residentie in Frankrijk, Verenigde Staten, Canada, IJsland en Japan.
Aan de catalogus voor de tentoonstelling in ‘Le Fil Rouge’ in Roubaix gaf Johan Debruyne de mooie titel ‘NIETS DAN HET WEZENLIJKE’. Daarmee is het werk van Marnix in één zin omschreven. Johan noemde zijn uit klei ontsproten beelden wezens, vertrouwd en meer dan louter geboetseerde materie. Het zijn aanwezigheden. Het zijn metgezellen.
Site by miramira